Followers

Monday, February 27, 2012

GULAI IKAN ISTERI YANG ADA UMMPH.


   Salam, N3 kali ini memaparkan masakan kegemaran isteri dan menu kegemaran sang suami, walaupun bertugas di kelilingi makanan setiap hari, masakan isteri juga yang terbaek. Aromanya dan rasanya cun-cun seadanya. Moh kita cuba resepinya, entah jadi entah tidak.

     Resepi;
 Ikan kembong--------- ekor
 santan----------------- 2 cawan
 bawang kecil---------- 5 biji--- potong nipis
 bawang putih---------- 2 ulas--- potong nipis
 bawang besar--------- 2 biji---- mesin halus
 rempah kari ikan TAHA--------- 1 peket kecil( ada jual kat Tesco)
 halba campur-------------- 1 sudu teh
 daun kari------------------ 6 helai
 air asam jawa------------ 1/2 cawan
 Kacang bendi------------- 4 biji

 Cara membuat;
1. Gaul rempah kari dengan bawang mesin sehinga sebati.
2. Tumis halba campur bersama hirisan bawang dan daun kari sehingga wangi.
3. Masukkan campuran rempah kari dan sedikit air asam, masak sehingga rempah kari naik minyak.
4. masukkan santan, biarkan didih dan masukkan ikan dan bendi, masak dengan api yang sederhana.
5. masukkan air asam jawa dan garam, biarkan sekejap dan dah pun masak.

                                             Gulai ikan Isteri

                Selamat mencuba                             
                                                    

Monday, February 20, 2012

KLAS tidak berhenti walau sesaat

   Pernah terfikir bagaimana sajian dalam kapal terbang yang anda naiki disediakan? Apa yang bakal diceritakan selepas ini pasti membuatkan ramai teruja dan berbangga kerana menjadi rakyat sebuah negara yang mampu memberikan perkhidmatan katering kapal terbang bertaraf dunia. Sejak Kuala Lumpur Airport Services (KLAS) mendapat lesen operasinya pada 9 Februari 1995, tidak pernah sekalipun bangunan yang terletak di Sepang itu 'bercuti'.
  Menariknya konsesi tersebut menyediakan makanan untuk 32 syarikat penerbangan dari seluruh dunia yang mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Antaranya ialah Saudi Arabia Airlines, Qatar Airways, Egypt Air, Air China, Merpati, Royal Brunei Airlines serta penerbangan peribadi VVIP dan juga kapal terbang sewa khas



   Katering di sini memang tidak sama sekali dengan katering kenduri atau keramaian di luar sana. Tahap kebersihan yang amat tinggi menjadi keutamaan KLAS. Malah kami mampu menyediakan semua jenis makanan dan minuman mengikut keperluan syarikat penerbangan. "Mengutamakan halal dalam prinsip penyediaan makanan, dapur katering KLAS juga mendapat pengiktirafan halal dan pelantikan seorang eksekutif halal di bahagian tersebut meyakinkan lagi keutamaannya,
   
    Katering di sini memang tidak sama sekali dengan katering kenduri atau keramaian di luar sana. Tahap kebersihan yang amat tinggi menjadi keutamaan KLAS. Malah kami mampu menyediakan semua jenis makanan dan minuman mengikut keperluan syarikat penerbangan. "Mengutamakan halal dalam prinsip penyediaan makanan, dapur katering KLAS juga mendapat pengiktirafan halal dan pelantikan seorang eksekutif halal di bahagian tersebut meyakinkan lagi keutamaannya," jelas beliau ketika ditemui di pejabatnya baru-baru ini.
    katering penerbangan adalah diwajibkan untuk memenuhi standard antarabangsa yang telah ditetapkan oleh badan pentadbir industri penerbangan seperti Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA).
    Dalam erti kata lain, bahan mentah dan hidangan yang disediakan mesti bermutu tinggi dan memenuhi standard antarabangsa terutamanya dari segi kebersihan dan keselamatan makanan.
"   Adalah amat penting bagi kami menghasilkan makanan yang bersih bebas daripada bakteria supaya penumpang kapal terbang yang menikmatinya tidak perlu 'berebut tandas' ketika penerbangan berlangsung.
    "Bayangkanlah, kalau makanan yang disediakan mengandungi bakteria yang boleh menyebabkan sakit perut, kapal terbang pula mempunyai tandas yang terhad, bagaimana hendak memenuhi keperluan tandas semua penumpang dalam masa yang sama, tentu kelam kabut jadinya,

                                                                                  
                
      Seperkara menarik tentang setiap makanan yang disediakan untuk penumpang dalam kapal terbang tidak mengandungi pengawet.
"Tetapi cara penyediaan, masakan serta simpanannya mesti betul dan jika dilakukan mengikut prosedur, makanan tanpa pengawet ini boleh bertahan sehingga 30 hari lamanya," jelas Shukrie yang telah berkhidmat di KLAS sejak dua tahun lalu. Tambahnya, menu yang dipilih semuanya atas pihak syarikat penerbangan masing-masing."Sesi percubaan rasa akan dihadiri oleh wakil syarikat dan chef, setelah semua dipersetujui maka senarai menu akan dikeluarkan.
   "Antara menu yang menjadi pilihan ialah nasi lemak rendang, roti dan pastri, kek dan banyak lagi,"
     Bahagian operasi katering KLAS beroperasi 24 jam sehari. Terbahagi kepada tiga giliran bekerja, sama ada bermula 7 pagi hingga 3 petang, 3 petang hingga 11 malam atau 11 malam hingga 7 pagi.
"Terdapat 128 staf yang bekerja di bahagian katering yang terbahagi kepada lima seksyen iaitu pembelian, dapur, operasi, jaminan kualiti dan jualan komersial. "Setiap hari lebih kurang 300 kilogram (kg) hingga 500kg bahan mentah akan dihantar pembekal ke bahagian ini.
"Proses bermula dengan pengesahan menu grid yang dihantar oleh syarikat penerbangan. Saat menerima bahan mentah, pemeriksaan kualiti dilakukan. Kemudian bahan mentah dibersihkan dan pemotongannya dilakukan mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan. "Pada menu yang diberikan oleh syarikat penerbangan disertakan juga gambar, jadi bahagian penyediaan makanan mestilah menyediakan rupa makanan sama seperti dalam gambar.
"   Selesai dibersih dan dipotong, bahan tersebut dihantar ke bahagian dapur untuk dimasak. Dapur pula terbahagi kepada dua bahagian iaitu dapur panas dan sejuk. Selesai saja masak, makanan tersebut terus disimpan di dalam pendingin sejuk berkuasa tinggi selama sekurang-kurang sejam.
"Kemudian makanan disiapkan mengikut kehendak setiap penerbangan di mana segala perkakas akan disediakan oleh penerbangan masing-masing. Makanan akan dimasuk dalam kereta sorong (cart) syarikat penerbangan dan kemudiannya disimpan di bilik menunggu selama 4 jam sebelum penghantaran ke kapal terbang dibuat. Untuk kesemua proses yang disebutkan di atas mestilah tidak melebihi 24 jam
.
                                                                          
                                                                                                      

Tuesday, February 14, 2012

BUBUR KANJI TOK SOFY ( BACK TO THE OLD DAY )


  Salam sejahtera, N3 kali ini mengimbau zaman kecil semasa di kampung, lebih2 lagi di bulan Ramadhan. Selalunya emak saya mesti menyediakan hidangan ini, rasanya memang sedap hasil air tangan ibu. Boleh di kategorikan dalam salah satu aneka bubur lambuk.

  Resepi;
 Beras------------------ 1 cawan
 Air--------------------- 5 cawan
 Minyak sapi atau marjerin----1 sudu besar
 Serai------------------- 2 batang-- di ketuk
 Bawang merah--------- 4 biji--- potong nipis
 Bawang putih----------- 2 ulas--- potong nipis
 Halia-------------------- 1/2 inci-- ketuk
 Halba-------------------1/2 sudu teh
 Udang kering------------ 1 sudu makan
 Daging------------------50 gm--- potong dadu kecil
 Isi ayam----------------- 50 gm--potong dadu kecil
 Santan pekat------------ 1 cawan
 Lada hitam-------------- 1 sudu teh
 Garam----- secukup rasa
 Daun bawang+ cili merah----- untuk hiasan


 Cara membuatnya;

 1. Panaskan minyak, tumis bawang, serai dan halia sehingga wangi, masukkan udang kering, kacau sebentar, masukkan air.
 2. Bila air mendidih, masukkan beras dan kacau agar tidak melekat, gunakan api yang sederhana.
 3. Apabila beras mula memecah masukkan daging dan ayam.
 4. Masukkan santan, lada hitam dan bahan perasa kacau dan dah pun siap.


 
                      Selamat mencuba                                                            
                                                                              

Friday, February 10, 2012

Flight Catering Chefs: production workers, process managers, or development gurus?




Executive summary
This report investigates the job roles and competencies of inflight catering chefs. Research has shown that the collective job competencies of individuals within an organisation arsubstantial resources generating competitive advantage for the organisation. The purpose ofthis project is to investigate how job competency models, which enable the establishment of business strategy, can be used to enhance human performance and to unify individual competencies with organisational core competencies. In addition, job roles and competencies of inflight catering chefs are compared with other groups of chefs (i.e. production chefs and research chefs).
Research methods used included semi-structured interviews and a mail questionnaire survey.Data were collected cross-culturally from participants in the United Kingdom, United States and Japan. A total of 29 job competencies were validated in the United States, with 20 and 13 competencies identified in Japan and the United Kingdom respectively.
The results of the survey show that the participants in the three countries under investigation shared the following 11 competencies:

1. Skilled at time management;
2. Knowledge of culinary fundamentals and production systems, particularly
for producing in large volumes, including their limitations;
3. Skilled at food presentation;
4. Knowledge of culinary uses and applications of products/ingredients functionally;
5. Knowledge of kitchen functions and pressures;
6. Understanding of food testing;
7. Knowledge of quality assurance and food safety;
8. Ability to work in multi-task environments;
9. Ability to make decisions;
10. General communication skills; and
11. Ability to distinguish levels of quality in food products

                                                The Asian Meal Choice                                  
 
     The competencies validated by the United States and Japan tended to stress personal attribute competencies as well as technical proficiency competencies, emphasising that successful inflight catering chefs need to play a greater managerial role in addition to a culinary role. In contrast, technical proficiency competencies were the main focus in the United Kingdom.It can be concluded that being a successful inflight catering chef requires personal attribute competencies in addition to technical proficiency competencies.

Introduction

When examining the inflight catering industry, it is clear that there are various emerging issues with regards to the future views of in-flight catering firms on the roles of chefs, which consequently affect the contribution of chefs to the business. This seems to result from the recent business shift towards logistics-dominated work and away from cooking-dominated activities. The level of actual food production (as opposed to logistics) has hugely declined to only 10% of total activity, from 90% in the early 1980s (Pilling, 2001b; Seeman, 2002).

However, the remaining 10% appears to be become increasingly important.It is a new type of chef that the industry requires, i.e. not those who simply cook, but chefs able to propose innovative ideas for operations. It can thus be argued that opportunities for business strategy exist in the chef-related areas. Therefore, research into the core competencies of chefs can be a useful tool in informing business strategy development. Such competency studies are very useful when applied to job positions that have a significant effect on the future growth and goals of the organisation (Spencer and Spencer, 1993).
The movement towards a logistics-driven business has required dichotomous work in the catering kitchens, i.e. de-skilled and en-skilled/re-skilled. Modern inflight kitchens largely depend on modern cooking technologies (e.g. cook-chill, sous-vide and cook-freeze) and greater use of buy-in ready-to-use products in seeking enhanced efficiency (McCool, 1995; Jones and Kipps, 1995; Kirk and Laffin, 1996; Pilling, 2002a). Such practices, which account for the 80% reduction in food production, are de-skilled practices (Vergé, 2000). However, there are operations that cannot be de-skilled and are thus still dependent on skilled chefs.

The food business, which includes developing new foods and following new food trends (Seeman, 2002), liaising and working with celebrity chefs, who are hired by airlines as food consultants (Sheridan, 1998; Cadwalladr, 2000; Guild, 2002; Huddart, 2002a), and ensuring food quality to meet diverse passenger demands (Spiselman, 1999; Pilling, 2001a), is moving towards en-skilling/re-skilling. In these activities, en-skilled/re-skilled chefs are indispensable. Understanding competencies

Firstly, it is important to distinguish between the notions of competence and competency, which are used interchangeably in daily life to express the same concept. Whilst the competence-based approach aims to identify what is needed to perform given tasks at expected levels, the competency-based approach is concerned with how well employees actually work (Rowe, 1995). Conceptualised by McClelland (1973), its aim is to identify specific knowledge, skills and behaviour that enable outstanding performance in a specific job. Spencer and Spencer (1993) divide competencies into two categories, namely: threshold and differentiating competencies. The former are minimum-level essentials (e.g. knowledge and skills), but do not lead to superior performance. The latter embraces motives, traits and selfconcepts that are supposedly the factors causing superior performance.

These drive the knowledge and skills to be used, and consequently generate the outcome (see figure 1: competency causal flow diagram).

Figure 1: Competency causal flow model (Source: Spencer and Spencer, 1993: 13)
‘Intent’ ‘Action’ ‘Outcome’
Motives Skills
Traits
Self-Concepts
Knowledge
Personal Behaviour Job Performance
Characteristics

Wednesday, February 8, 2012

JOM SHOOPING IKAN MASIN KAT TANJUNG DAWAI, KEDAH


   Salam semuam N3 kali ini tak ada masak- memasak, yang ada adalah bahan untuk memasak, mengambil kesempatan pulang bercuti di kampung di utara nun, tak cukup program kalau tak pergi ke Tanjung dawai, beli ian masin ka, bilis yang murah2 ka, atau pun belacan atau pun keropok, meriah betul kalau musim cuti di Tanjung Dawai, cuma nak komen sikit kebersihan kawasan Tg, dawai, malu sikit aih orang mai rumah kita tak terurus.

                                  Banyak sangat pilihan, susah nak pilih yang mana satu

                                   Pilihan keropok yang berwarna- warni

                          Pilih-pilih jangan tak pilih, bawa ole-ole dari Tanjung Dawai.                                                                                     Selamat berkunjung ke Tanjung Dawai.