Followers

Monday, July 4, 2011

MEE KARI CEROI


     Salah satu hidangan untuk di nikmati sama ada waktu tengah hari atau pun waktu minum petang, Sangat terkenal di Malaysia. Ada banyak versi mee kari di Malaysia. Ada nyonya kari laksa, Indian mee kari dan mee kari melayu pun ada macam- macam versi juga. Ada yang pekat dan ada yang ceroi ( kuah cair ). Kalau nyonya kari laksa, bunga kantan dan daun kesom di gunakan, kalau versi india ada rasa masam sikit, kalau versi melayu, guna serai, belacan atau udang kering, apa -apa pun bahan utamanya tetap serbok kari.
   
     Mee kari seperti dalam gambar di atas, saya masak pada waktu malam, gunakan bahan yang terdapat didalam peti sejuk sahaja, ubah suai sikit lebih kurang, guna santan kotak yng dah tinggal setengah, tu la pasal kuah ceroi. Ok, selamat cari bahan dan selamat mencuba.

2 comments:

  1. Assalam Chef,

    Thanks sudi beri komen dan share info kat dapur akak tu...Tp nak kena beritahu Chef, akak bukan Chef laa haaaiiii...akak ni kerja, saja suka masak2 untuk family dan anak beranak jek laaa...berbisnes jauh sekali...x terfikir pun lagi. Re: Kerutuk Daging - As far as I know, this famous dish is originally from district of Pekan (Royal Town) and mostly prepared during The Sultan Pahang Birthday Celebration and wedding event in that area. Yep, it has strong and nice smell, black colour (sebab kita goreng dulu semua bahan rempah ratus tu and blend it before we cook with other ingredients) and most of old generation in Pekan knows how to cook this. Akak punya mak sedara from Pekan pun selalu masak ni for hidangan pengantin jugak...
    So, Chef dah dapat resepi ke belum tu...kalau dpt, better give it a try...you won't regret...hehe

    ReplyDelete
  2. As'salam Chef

    Terima kasih sudi meninggalkan komen dan singgah Dapur CT ya Chef. Dan terima kasih juga memberi pendapat dan berkongsi ilmu yang chef ada.

    Disini juga banyak masakkan yang belum pernah ct cuba, semuanya lazat2 dan membuka selera. Salam kenal juga dari CT n follow :D

    ReplyDelete