Followers

Saturday, July 16, 2011

NOSTALGIA ZAMAN MUDA, MAJALAH KELUARGA 1997, EDISI HARI RAYA

 
     Salam ukhuwah,buat para penjejak - penjejak blog cari makan dan nak buat makan,kebetulan hari ini offday, maka banyaklah masa terluang, kemas - kemas cooking book small library yang jarang-jarang up-date, jumpa satu majalah Keluarga/Seri Dewi, keluaran Disember 1997, rasanya dah 17 tahun usia majalah tu, patut pun saya, dah sampai taraf otai pun.
     Waktu tu masih muda lela lagi, masih kuat, semangat membuak-buak, maklumlah nak masuk majalah, apatah lagi dia punya cover muka depan Ziana Zain yang masih muda dan solo dan terkenal. @ hari punya projek untuk majalah baru siap, bila tengok balik masakan tu rasa kelakar pulak, apasal la aku masak macam tu, macam budak praktikal.
                                                       Malay banquet Sous Chef
                                            Concord Hotel, Shah Alam, 1996>1999

     Menu yang di minta buat adalah aneka rendang, maka mulalah melalut-lalut mereka yang bukan-bukan, tapi bila bagi proposal dia orang terima, punyalah bangga, tapi masaalahnya bila nak realisasikan resepi tersebut, waktu midnight baru dapat buat sebab waktu tu kitchen area clear, tiada orang ganggu. Alhamdulillah, berjaya buat juga akhirnya

.
                                             Rendang Ayam Kuala Selangor

      Antara juadah yang di masak ialah Rendang udang merah, Rendang Minang, rendang Ayam Kuala Selangor, rendang Bawal Putih dan Rendang Kambing, berpeluh-peluh juga nak siapkan date line.
     Akhirnya shooting tu berjaya juga, bila ingat serita lama, dapat di rasakan betapa jauh saya berjalan dalam indusri makanan ini. kalau ada masa saya akan masukkan resepi dan gambar sekali. Wassalamualaikum waramatullah hibawarakaatuh. Amin.

  Rujukan. 
  majalah Keluarga Dis 1997


 .
    

2 comments: