Followers

Wednesday, January 18, 2012

CHEF DI AWAN BIRU, PERSONALITI

Foto 

Salam sejahtera, N3 kali ini memaparkan bidang-bidang tugas sebagai inflight chef yang jarang di ketahui umum, bahan rencana dari berita harian online, susah nak cari rencana sedemikian rupa. Untuk Para Junior chef, tngkatkan prestasi anda, dont spoil the market.

 MENETAPKAN menu, memilih bahan mentah dan menyediakan konsep sajian makanan. Itulah antara rutin Zahiddin Dris sebagai Eksekutif Sous Chef di Penerbangan Malaysia (MAS). Mari kongsi kisah chef awan biru ini...

SETIAP kali menaiki pesawat, hati pasti teruja bukan kerana mahu terbang tinggi, sebaliknya seronok menantikan juadah yang akan dihantar pramugari atau pramugara bertugas.
Dalam keasyikan menikmati hidangan, mungkin ada yang terfikir bagaimana juadah ini yang dibungkus rapi dalam bekas comel, disediakan krew petugas. Kolum XY - Ikon Lelaki minggu ini berpeluang mendekati Zahiddin Dris yang bertugas sebagai Eksekutif Sous Chef di MAS untuk berkongsi cerita.
Tiga tahun bertugas bersama MAS, Zahiddin menimba pengalaman dan penyediaan makanan untuk penumpang kelas satu, perniagaan dan ekonomi syarikat penerbangan nasional itu. Tugas itulah yang membawa Zahiddin merantau ke banyak negara yang menjadi destinasi laluan MAS bagi menentukan sajian sesuai.

Foto 
Dalam kabin pesawat

Saya perlu mengenal pasti menu sesuai bagi setiap destinasi penerbangan MAS dari Eropah, Australia, Afrika Selatan hinggalah Timur Tengah.

“Dalam melakukan proses ini, saya perlu mengambil kira keperluan dan cita rasa penumpang di setiap laluan selain pada masa sama, bertanggungjawab mempromosikan menu Malaysia,” katanya pada sesi temuramah dan fotografi bersama XY - Ikon Lelaki baru-baru ini.

Zahiddin sebelum ini pernah bertugas sebagai chef di sektor perhotelan, rumah kelab dan perkapalan sebelum menyertai MAS.
Terus bercerita, beliau berkata, banyak aspek perlu diambilkira dalam menentukan menu yang sesuai.

“Selain cita rasa masyarakat setempat, kita juga perlu mengambil tahu soal kos penyediaan makanan, sumber bahan mentah hinggalah isu tertentu seperti pengesahan sijil halal.

“Tempoh tiga bulan ditetapkan untuk mengumpul maklumat dan kos termasuk alternatif lain sebelum cadangan dikemukakan kepada juri penilai. Kita tidak boleh sewenang-wenangnya memilih sesetengah resipi tanpa melihat aspek lain seperti soal logistik, tempoh penyediaan makanan hinggalah berat juadah yang mahu dihidangkan kepada penumpang,” katanya.

Zahiddin berkata, langkah itu penting kerana setiap gram bahan makanan yang digunakan adalah kos yang perlu ditanggung MAS

                                                          



.

Foto
 





    • Foto

    No comments:

    Post a Comment