Followers

Tuesday, July 12, 2011

MINI PIZZA SEAFOOD FRESH FROM OVEN




   Salam semua, hari saya masukkan entri lebih sikit, pagi ini ada masa panjang setelah melayan pelawat seharian semalam, 7 pagi>>>> 9 malam, Bangla pun kalah. Apa- apa pun kita patut bersyukur walau kat mana pun kita kerja, itu rezeki kita yang halal. Kalau rasa kurang ilmu, boleh di cari, jangan terlalu merendah diri, walaupun not every body perpect.
    Let talk about pizza, memang sedap kalau kena gayanya, adunannya dan sos tomatonya. Pizza macam gambar di atas saya buat hanya untuk special order . Selalunya untuk kid meal.Rasanya kita tak payah cerita pasal dough, sebab resepi dough senang dapat dari blog-blog masakan yang hebat dan pakar.
    Saya nak berkongsi info tentang sos tomato untuk pizza, boleh di buat sendiri di rumah.
    
   Resepi sos tomata untuk pizaa( dalam food industr namanya Tomato Coulis)
   
   1. Buah tomato------------ 4 biji
   2. Tomato puree----------- 2 sudu makan
   3. Bawang besar----------- 1 biji
   4. Bawang putih------------ 4 ulas
   5. Daun rosmary + daun tyme--- 1 sudu teh ( yang kering ada di jual di Giant )

    Cara-caranya;
   1. Cincang bawang putih dan bawang besar.
   2. Buah tomato, toreh bahagian atas tomato macam x, didihkan air, sudah mendidih, masukkan tomato selama 30 saat ( blanch dlm english ).angkat tomato dan rendam dalam air ais, dah sejuk buang kulit tomato dan bijinya.
   3. Potong bentuk dadu buah tomato.
   4. Tumis bawang putih dan bawang besar, masukkan tomato puree dan kacau 2 minit, masukkan buah tomato dadu  dan sedikit air.
   5.Masukkan daun herba dan garam dan masak sehingga menjadi pekat dan sejukkan.

3 comments:

  1. Asalam..Smlm saya baru buat piza sndri sbb anak teringin nk mkn..dia nmpk kwn mkn kt skolah (dia x leh mkn sbb x halal). Nk tanya cara yg betul..base tu kita bakar dulu baru buh toping atau cam mana?

    ReplyDelete
  2. wslm. base tu kena bakar separuh masak dulu. cucuk sikit atas base dengan garpu, takut nanti base mengelembung waktu bakar.suhu bakar pizza 180*c

    ReplyDelete
  3. Ok..tq. Ptg ni kena buat lg utk bekal esok plak. kali ni nk buat bulat2 cam kt atas tu..senang..x yah potong2 kan..tq skali lg sbb kongsi idea.Sosnya pun nk ikut cam yg chef ajar tu..

    ReplyDelete