Followers

Monday, July 25, 2011

SARAPAN PAGI ; OMMELETTE YANG TEMBAM

    
     Salam ukhuwah, salam hari selasa, kali ini n3 bersambung dengan juadah untuk sarapan pagi lagi, simple saja, tapi saya akan tunjukkan teknik yang betul untuk membuat ommelete yang tembam dan lembut.
     Untukuk membuat ommelete yang cantik, pastikan kualinya bersih dan licin permukaannya, seeloknya gunakan pan yang leper dan tak melekat, saiznyz tidak terlalu besar, nanti senang nak lipat.
      Saya akan tunjukkan langkah demi langkah untuk buat ommelete yang tembam.
    
                                                                    Step  1    
     
    Untuk 1 portion hidangan,gunakan 2 biji telur, pukul telur bersama sedikit garam dan susu segar( <> 2 sudu makan susu segar ),pukul hingga sebati, panaskan pan dan masukkansedikit minyak, tuang telur kedalam pan.

                                              
                                                               Step 2
         

          Apabila telur sudah dimasukkan dalam pan( pastikan api yang sederhana ) goyang kuali ke kiri dan kanan supaya telur masak dengan rata, tapi pastikan telur tersebut tidak overcook.


                                                                    Step 3
             
    Setelah telur kelihatan sudah separuh masak, gunakan senduk kayu yang kecil atau sudu makan untuk melipat telur, ok, lipat telur di bahagian kanan dahulu dari sebahagian telur tersebut, macam dalam gambar.


                                                                   Step 4
      

       Setelah lipat bahagian kanan, lipat pula di bahagian kiri telur, dan akan kelihatan bentuk bujur pada bahagian atas telur ( pastikan tindakan anda pantas dan cepat sebab telur sangat cepat masak, takut nanti keras, susah nak lipat ).

                                                                    Step 5
   

      Setelah bahagian kiri dan kanan telur telah di lipat, proses seterusnya, bahagian bujur telur dilipat ke bahagian bawah telur dan hasilnya seperti bentuk HalfMoon, biarkan sekejap dan siap untuk di makan, boleh ikut ke? rasa macam simple je.

    P/s, 
    Dari pengalaman saya yang otai ni, saya dapat menyediakan ommelete ( 100gm setiap satu ) sebanyak 33 biji dalam masa 15 minit ( medium rare ommelete ). Betul ke ni ? Who care ? Tq dan selamat makan telur.

1 comment:

  1. Assalam Chef...
    Cara-caranyer ada... resepinyer tak der ker? hehehe

    ReplyDelete