Followers

Monday, July 11, 2011

RASA TIMUR TENGAH NASI SAYADIA

                                     GAMBAR VIA H/P ( KEKABURAN )

     Salam ahlan wa sahlan, nasi sayadia ini adalah sambungan dari entri di bawah, ikan sayadia, nasi sayadia lain dari yang lain sikit, warnanya brown kehitaman sikit, air tulang ikan di gunakan sebagai stock untuk memasak nasi.
     Nasi sayadia menggunakan beras basmati, aromanya sungguh membangkitkan selera. Saya pernah berkerja sama dengan Chef Omar Zaki dari Saudi yang bertugas sebagai Chef untuk Saudi Royal Jet. Otai orangnya, tapi dia punya masakan, fuhh sangat sedap. Syukran ya Chef.

    Resepi;

   Beras basmati-------------- 500gm
   Air untuk stock------------- 2 liter
   Daun ketumbar--------------------- 3 tangkai
   Green bell pepper------------------- 1 biji ( potong 4 )
   Tulang ikan merah------------------- 500 gm
   Buah pelaga------------------------- 8 biji
   Bawang besar----------------------- 2 biji ( potong nipis )
   Minyak--------------------------- untuk menumis
   
    Cara-caranya;
   1. Didihkan air untuk di buat stock.
   2. Goreng bawamg besar yang di hiris tadi sehingga bawang menjadi warna perang kehitaman.( warna bawang yang di goreng menjadikan stock berwarna perang kehitaman )
   3. Masukkan bawang ynang di goreng tadi bersama green bell pepper, daun ketumbar, tulang ikan dan buah palaga yang di tumis bersama bawang cincang, biarkan stock mendidih dengan api perlahan selama 20 minit. 
   4. Apabila stock dah menjadi warna perang kehitaman, masukkan garam.
   5. Basuh beras tadi dan masukkan dalam rice cooker, tapis stock ikan tadi dan masukkan kedalam beras dan kacau, biarkan sehingga masak. Hias dengan kismis atau pine nut, gajus pun boleh.

1 comment:

  1. slm kenal chef....nice to know u,wahh, pernah dok Japan erk...emmmm, for the beginning of coz culture shock..now almost 2 yrs here, everything is ok..not all Japanese food we can eat...we love so much udon and takoyaki...see u, k'ida just followed here..nice blog & nice food also!!sayonara

    ReplyDelete